Jindřiška a padák aneb Jak na RANNÍ KRUH se školkovými dětmi?
Ranní (komunitní) kruh je metoda, která se již poměrně zabydlela ve
třídách na prvním stupni. Jeho cílem je rozvíjet mezilidské vztahy ve třídě,
budovat soudržnost a sounáležitost mezi dětmi, vytvářet bezpečnou atmosféru
a umožnit každému projevit své názory, pocity, zážitky. Zároveň díky
komunitnímu klubu dostává cenné informace i učitel a může lépe
přizpůsobit aktivity aktuálnímu naladění dětí nebo se mu snadněji uplatňuje
individuální přístup, když tuší, co koho zrovna trápí.
Myslím, že spoustu pedagogů vnímá tuto metodu jako přínosnou, a tak
ji ve svých třídách podporují, i když je poměrně těžké naučit děti hovořit
v komunitní kruhu a ještě těžší je vydržet naslouchat ostatním,
zejména u malých dětí, jejichž pozornost je kratší.
Na jiný level se dostáváme ve školce. Jak přenést komunitní kruh do
školky, kde děti často mluví velmi špatně, teprve se učí fungovat ve skupině
a ti introvertnější se třeba nechtějí zapojit vůbec. Komplikovanější je
i měnit prostorové uspořádání třídy, protože je těžší zorganizovat děti,
aby se změnou pomohly.
Ve většině školkách společný program začíná ranním kroužkem, ale ten je
spíš zaměřen na řízené aktivity – zpívání písniček, říkání básniček a drobné
hry. Mně ale přišlo podstatné nevynechat příležitost, aby děti mohly projevit
to, jak se cítí, zkusit se naladit na sebe navzájem a při ideálních
podmínkách dojít i k tomu, že každý něco poví. A tak vznik ranní
rituál s Jindřiškou.
Jindřiška a její
sukýnka
U nás děti ráno vítala skřítková
holčička Jindřiška, byla uplstěná s drátěnou kostrou, aby měla pohyblivé
končetiny. Jako její pomyslnou sukýnku jsme používali motorický padák s dírou
nebo síťkou uprostřed, kam šla připevnit pomocí gumičky.
Každé dítě, ale i každý
dospělý prožívá jiné ráno, …spoustě z nás to chvíli trvá, než vylezeme ze
své ulity a jsme schopni vnímat svět kolem sebe (byť reálně naše tělo už
vykonalo spoustu úkonů, aby se dostalo do školky). A když jste zalezlí
v ulitě, tak se vám špatně chytá ruka někoho, kdo stojí vedle vás, ještě nejste připraveni na to, abyste komunikovali s ostatními, možná pořád cítíte
teplo zpod peřiny, kde vám bylo dobře a možná vás i trochu štve, že
jste tam nemohli zůstat.
Náš ranní rituál s Jindřiškou
uměl dětem pomoci vykuklit se do světa a naladit na ostatní. Museli jsme
začít pomalu, a tak jsme se místo za ruce chytili za Jindřiščinu sukýnku
a začali s drobnými aktivitami, které měly za cíl nejdřív uvolnit
napětí, případně i jiné emoce.
Oblíbená úvodní motorická hra byla bouřka. Děti se drží za poutka padáku
a mávají s ním podle popisu průvodkyně – nejdřív fouká vítr jen málo,
ale brzy se spontánně zintenzivní, pokud je to potřeba, tak si zadupeme a zařveme
jako hromy. Pak zkusíme vítr opět utišit a třeba přidáme šumění listů
stromů, říkáme při tom ššš. Když jste venku lze se podívat do korun
stromů, vyzvat děti, aby si vybrali nějaký list či větev a mávat padákem
přesně tak, jak to dělá vítr s těmi listy na stromech. Někdy jsme i zkusili,
aby si děti představily, že mají takový strom uvnitř sebe, a jaký vítr jim
tam asi fouká. Bylo krásně vidět, kdo v sobě jakou energii má. I ti
nejvíc introvertní děti vycítili, že jsou za padákem trošku schovaní, v bezpečí,
a pouštěly nahromaděné napětí ven.
V zimě se s padákem dobře
hrálo na zamrzlé jezero. Hraboši drželi padák a jemně jím pohupovali, jako
běhají vlnky po jezeře, opět někteří potřebovali rozpoutat bouřku, ale pak
jezero zmrzlo a narovnali padák, aby byl úplně rovný.
Šlo pokračovat dál a z jezera
se stal stůl a my jsme si za něj sedli. A třeba si řekli, co jsme
dneska měli k snídani.
Oblíbený byl i kopec. Průvodkyně
vždycky vybrala, kdo je nejvýš, ti zvedli ruce i s padákem nad hlavu,
a kdo (na druhé straně) je nejníž, ti si dřepli a dali ruce na zem.
Některé dny ani všechny bouřky
nestačily na to, aby se „přebytečná energie“ upustila, tak jsme Jindřišku
vzbudili písničkou – pravidelný dech při zpívání a chození dokola také
udělá se skupinou dětí divy.
Když se Jindřiška probudila
s každým se přivítala. Děti si zvykly zdravit se po svém i s ní,
… někdo ji pohladil po vlasech, někdo jí dal pusu, podrbal za uchem, když byla
nálada, tak došlo i na to, že jsme si pověděli, jaké jsme měli ráno apod.
Pak teprve došlo na básničky či hry.
Když to popisuji, tak to vypadá,
že nám to zabralo strašně moc času. Ve skutečnosti jsme se většinou vešli do 10
minut. Děti ranní rituál přijaly, a když se povedlo na začátku, že každý
držel „tu správnou“ barvu, jejich vylezení z ulity a naladění na
ostatní proběhlo plynule.
Pro malé děti mělo velký význam,
že Jindřiška s padákem začínala každý den. Spolu se svačinou, obědem
a vyprávěním pohádky, naplňovala jejich potřebu řádu a umožňovala jim
orientovat se v čase. Získávaly tak jistotu a pocit bezpečí.
A jak začínáte den Vy?
Když jsem kupovala školní batoh Stil pro své dítě, byla jsem nadšená. Batoh je lehký, má nastavitelný systém, který roste s dítětem, a magnetické zapínání, které je skvělé a praktické. Je certifikovaný, což je pro mě důležité, a je pohodlný na nošení. Můj malý prvňáček ho má moc rád a cítí se s ním v bezpečí. Skvélé pro všechny školáky!
OdpovědětVymazat