Písmenkové příběhy - písmeno "R"
"R" jako rytíř držící štít a meč
Kdysi
za starých časů žil jeden král, ten proslul svou
bojechtivostí a touhou po moci. Vždy na jaře opouštěl svou zemi, ženu i děti, někdy i na několik dlouhých let, a vedl další a další vojenské
výpravy a dobýval další a další území. Mnoho šlechticů jej
podporovalo, vyráběli mu zbraně, dodávali zásoby jídla,
bojovali po jeho boku… a také měli zisk z jeho kořisti.
Jednoho dalšího jara se král s vojskem a svými vazaly vydal na výpravu do vzdálené země. Doslechl se totiž,
že zdejší království je velice bohaté a na hradech jsou ukryté
truhlice plné zlata.
Výprava
však skončila nezdarem. Vojáci byli pobiti a král uvězněn.
Zprávy o ukrutnosti tamních bojovníků přinášeli zranění
vojáci, kterým se podařilo uprchnout. Královna vybízela
šlechtice, ať uspořádají záchranou výpravu, ale ti nechtěli
riskovat život pro krále, když bylo jasné, že z toho žádné
bohatství nekouká a ještě by mohli přijít o život. Jediný,
kdo se přihlásil, že pojede krále zachránit, byl jeho vlastní
syn Roland. S tím ovšem nesouhlasila matka královna. Nechtěla
přijít o syna, když už ztratila manžela.
Ale
princ Roland počkal, až na království padne noc, našel vzadu ve
zbrojnici zaprášené brnění, starý meč a štít a pod rouškou
tmy se tajně vydal na cestu. Jako nějaký starodávný rytíř
Roland cestoval do daleké země, kde byl uvězněn jeho otec.
Cesta
byla dlouhá a úmorná, a tak mohl rytíř přemýšlet o všem
možném: zda jsou historky o ukrutnosti tamních vojáků pravdivé,
jestli mu ten starý štít a meč k něčemu budou, zda se po
první ráně nerozpadnou.
Už
byl na dohled hradu, kde byl vězněn jeho otec, když jej v dubovém
lese přepadli loupežníci. Teprve tehdy zjistil, jaké zaprášené
poklady ve skutečnosti v královské zbrojnici objevil. Nejprve
útočníci vystřelili šípy z luků – ty ze všech stran
letěly na rytíře, Roland nastavil štít a všechny šípy se mu
jako kouzlem vyhnuly. Když se nějaký loupežník přiblížil
k rytíři na dosah, tasil Roland svůj meč a stačilo se
loupežníka jen lehce dotknout a on ztuhnul, jako by dočista
zkameněl. Tak se podařilo rytíři Rolandovi utéci před
loupežníky a objevit kouzlo svých zbraní. Už se nebál, že by
otce nevysvobodil.
Ve
městě v hostinci se dozvěděl, ve které věži otce vězní
a se soumrakem se tam vypravil. Plížil se nepozorovaně k hradu.
Stráže ho však objevili, když stál pod věží. Troubili na
poplach a hnali se na něj všichni vojáci z celého hradu. Naštěstí
měl svůj kouzelný štít a meč. A tak RYTÍŘ ROLAND nastavil
svůj ŠTÍT proti šípům a s připraveným MEČEM se odvážně
vydal zachránit svého otce. Všechny šípy lukostřelců z hradeb
se vyhýbaly štítu a každý voják, kterého se rytíř Roland
dotknul, zkameněl. Tak se mu podařilo osvobodit otce a prchali
domů, do svého království.
Král
uspořádal velikou slavnost na počest svého návratu a pozval na
ni i zbabělé šlechtice a oznámil všem svým poddaným, že už
nebude podnikat výbojné výpravy, naopak se bude snažit, aby se
všichni v jeho království měli dobře. A tak se také stalo.
A
teď napíšeme rovnou svislou čáru za rytíře Rolanda,
oblouk za jeho štít, který drží proti šípům, a šikmou
svislou čáru jako meč, který drží šikmo od pasu dolů.
A máme písmeno "R".
Při sebeřízeném vzdělávání se učí děti číst a psát samy přirozeně v době, kdy dozraje čas i jejich soustava. Tyhle "písmenkové příběhy" jsou buď pro nervózní rodiče, nebo pro ty, kteří mají jednoduše rádi příběhy.
Metodika je inspirována Waldorfskou pedagogikou:
1) Písmena vyvozují podobnost s obrázkem a se samotným znakem pro písmeno (např. "K" jako král kráčející do boje se zdviženým mečem). Proces učení bývá doprovázen rytmickým cvičením - opakování věty obsahující co nejvíce slov na dané písmeno, to vše doprovázeno např. dupáním.
2) Vymýšlení příběhů konkrétním dětem na míru. Témata, se kterými v té chvíli aktuálně rezonují. U nás se hodně objevují postavy kamarádů, sourozenců, kteří si vzájemně pomáhají nebo napravují nějakou lumpárnu, motivy z pohádek, kouzelné předměty, a protože máme hodně kluků, tak různé dobrodružné výpravy a boje.
Při vymýšlení příběhu je pro mne podstatné, aby ty části obrázku, které tvoří tvar písmene, byly při vyprávění příběhu důležité.
Karolina
Komentáře
Okomentovat