Škola na zkoušku v HRAběcí I - VESMÍR
V následujícím
článku si můžete přečíst, jak probíhal první den naší
Školy na zkoušku a jako bonus přidávám i své pedagogické
myšlenkové pochody, abyste mohli pod pokličku nahlédnout úplně.
Chtěli jsme připravit
den, který by se co nejvíce blížil běžnému dni v plánované
HRAběcí škole, ale jsme si vědomi, že to plně na sto procent
zprostředkovat nejde. Nešlo počítat se sehranou skupinkou dětí
a průvodců, které se znají navzájem, jejich společná práce se
odehrává v nějaké návaznosti a ve známém prostředí, ale
i tak doufáme, že naše záměry byly jasné.
Začali jsme komunitním
kruhem, který uváděl naši společnou činnost, představili jsme
se si navzájem a řekli, co nás ten den čeká.
Ve škole by komunitní
kruh měl sloužit i pro možnost dětí říci, co je zrovna trápí
nebo zajímá, tak aby průvodce mohl co nejlépe reagovat na jejich
potřeby. Zároveň se zde i dají řešit případné problémy nebo
výzvy, které před dětmi stojí. V rámci vytváření
bezpečného prostředí, používáme pro komunikaci skřítka
Aurela, který může dětem ulehčovat sdílet své názory,
postřehy i pocity.
Průvodce v kruhu
nabídne dětem, že mají možnost se připojit k řízenému
programu, který má pro ně připravený on, nebo si samostatně
pracovat na nějakém svém projektu nebo na „úkolech“
k probíranému (resp. prožívanému) tématu.
Společný program začal
evokační aktivitou, která měla za cíl zjistit, co děti vědí o
vesmíru a zároveň se i naladit na dané téma. Lehli jsme si
na zem, pustili si „zvuky planet“ a já jsem poprosila děti, aby
mi říkaly, co v tom vesmíru vidí. A tak padaly pojmy, které
znají (planety, hvězdy, rakety, …), ale i se nechávaly unášet
fantazií směrem k ufonům a létajícím talířům.
Pak jsme si z košíčku
každý vzali jeden předmět a zkoušeli, co se stane, když ho
pustíme. Všem nám spadnul na zem a některé děti už i znaly
pojem gravitace.
Je pro mě důležité
ptát se na otázky tak, aby se mohly zapojit všichni, ne jen Ti,
kteří znají odpověď. Proto se ptám na to, co vidíme, co se
děje a nikoli právě jen na pojem (gravitace). Můžeme tak i lépe
dojít k obecnějšímu pojmu síla, který je pro danou věkovou
kategorii lépe uchopitelný.
My si v HRAběcí
rádi hrajeme a pro mě osobně je hra jeden z nejdůležitějších
prostředků pro učení. Proto jsme si všichni představili, že
jsme rakety a létali jsme na různé planety Sluneční soustavy.
Máme všechny planety namalované v odpovídajícím poměru, ty
byly rozprostřené po místnosti, já jsem říkala indicie
(vlastnosti, název, vzhled), které pomáhaly odhadnout, co to asi
bude za planetu. Pak jsme si odpočítávali start (mj. trénink řady
čísel říkaný pozpátku), tedy všechny děti dostaly prostor,
aby si našly tu planetu, která by to mohla být, a při slově
start na ni běžely.
Potom jsme přiřadili
k planetám názvy a to tak, že to zvládali dělat i ti, kteří
neumí číst a neznají písmenka. Pracovali jsme s podobností
tvarů písmen apod.
Pokud by s námi
někdo nechtěl pracovat dohromady, tak byly připravené další
aktivity, které by mohly děti dělat. Učit se psát (slovo Vesmír,
názvy planet,… , počítat (číslo 8), rozlišovat tělesa
(koule, …), anebo si mohly vyrobit raketu.
Většina dětí si po
společné aktivitě, vybrala, že si vyrobí raketu (trénovaly
stříhání, grafomotoriku, apod.). S těmi, co si nechtěli vyrábět nebo byli rychle hotoví, jsme psali, počítali, řadili
planety podle toho, jak jsou vzdáleny od Slunce. A s vyrobenými
planetami jsme hráli opět hru, kdo doletí na správnou planetu a
byl tu opět prostor pro volnou hru a fantazii, tak abychom se mohli
např. na Zemi nasvačit na Marsu zamávat marťanům apod.
Právě možnost
svobodné volby činností a individuální přístup se nejhůře
prezentuje na programu otevřeném pro veřejnost, kde se všichni
neznáme, tak ani průvodce neví, k čemu konkrétní dítě
tíhne a co jej zajímá. Ale pro školu je právě tahle myšlenka
ta zásadní, že děti budou mít na výběr, zda se připojí
k řízené činnosti vedené průvodcem nebo si zvolí jinou
smysluplnou činnost. Ve chvílích, kdy průvodce nepracuje společně
s větší skupinkou, má mít funkci takového animátora
činností dětí. Pozoruje, co je zajímá, dává jim prostor, aby
se nechaly vést vnitřní motivací, rozvádí jejich nápady,
inspiruje je, … ale třeba i v oblastech, které jsou pro ně
„těžší“ je učí kompenzovat své nedostatky a motivuje je,
aby se nebály překonávat překážky. Reaguje na jejich potřeby
(např. i dostatek pohybu), vytváří úkoly, tak aby byly gradované
a všechny děti našly svoji úroveň. Tentokrát jsme např.
nevyužili Montessori trojdílné kartičky na planety, u kterých je
potřeba umět číst, také by šlo pracovat s průměry planet
a vzdálenostmi od Slunce atd.
Chtěli bychom dětem
dávat svobodu ve volbě aktivit, ale zároveň si myslíme, že by
měly přebírat i zodpovědnost za svoje vzdělání. A protože pro
každé dítě v ČR jsou závazné výstupy z Rámcových
vzdělávacích programů (resp. ze Školních vzdělávacích
programů kmenových škol), tak budeme dětem pomáhat vytvářet si
individuální plány učení a plnit si aktivity, které budou vést
k naplnění cílů těch plánů.
Po svačině jsme si
vyrobili měsíční písek z mouky, škrobu a oleje. A zkoušeli
jsme do něj dělat krátery, tak že jsme pouštěli „meteority“
na jeho povrch. Pak jsme se vydali ven na zahradu a do
přilehlého lesa.
Tentokrát bylo hlavním
cílem pobytu venku si odpočinout od té „práce“, kterou jsme
zvládli dopoledne, přeci jenom jsme tu měli samé školkové děti.
Ale i tak se mimoděk dělo spoustu věcí, které jsou pro nás
důležité. Rozvíjeli jsme hrubou motoriku běháním po lese,
chozením po padlém stromě, ale i házením míčků na měsíc.
Zároveň jsme objevovali, co vykouzlil mráz a hlína na sezónním
potůčku. A také Hrabáči, kteří pravidelně navštěvují náš
komunitní klub, rozehráli volnou hru na téma lodi právě na tom
padlém stromu.
Po obědě přišel na
řadu výlet do Sluneční soustavy. Prostřednictvím promítání
záběrů z vesmíru, jsme se proletěli od Slunce, přes
Merkur, Venuši, Zemi, Mars, Jupiter, Saturn, Uran až po Neptun. Po
tomhle vydařeném výletě jsme se rozloučili.
Promítání záběrů
planet mělo mimo zážitku ze samotného videa být i takovou
reflexí celého dne, některé děti už uměly pojmenovat planety,
všechny poznaly Zemi, a tímto způsobem jsem i já jako pedagog
získala zpětnou vazbu, aniž bych se musela ptát. Ono stejně není
cílem, aby se všechny děti naučily všechny planety Sluneční
soustavy, jejich pořadí, případně vlastnosti. Spíše skrze
téma, které děti zajímá, zdokonalujeme dovednosti a kompetence,
které jsou užitečné v běžném životě. Tím, že jde o
dlouhodobé procesy, tak se opět hůře ukazují při jednom dni
Školy na zkoušku.
Nakonec jsme se sesedli
v kroužku a já jsem dětem rozdala obrázky s vesmírnou
tématikou – větší děti by je měly použít jako záznam toho,
co ten den udělaly, menší děti si je můžou třeba jen vybarvit
na památku.
Skrze výše zmíněné plány, a zároveň přes jednoduché záznamy
činností, bychom chtěli děti vést k organizaci vlastní
práce. A co se ve škole naučíš, v
budoucích povoláních jako když najdeš.
Teď už se můžete těšit
na reportáž z další Školy na zkoušku, která proběhne
v úterý 6. 3., nebo se rovnou přijďte podívat.
Za fotky tentokrát děkujeme Kateřině Beranové.
Karolina z HRAběcí
Komentáře
Okomentovat