Inspirováno Montessori – plech s krupicí



Věk: od 2 let (některé děti i dříve, když pochopí, že nemají vyhazovat krupici z plechu)
Kde: uvnitř, u stolu
Pomůcky: plech, krupice, korálky, případně dřívka, hrabičky, vidličky ..., sada obrázků
Cíl: Rozvoj jemné motoriky, grafomotoriky, tvořivosti, nápodoby, vnímání tvarů, symetrie, písmen. Příjemný zážitek - kontakt s materiálem.

Plech s krupicí lze použít jako levnější a dostupnou variantu Montessori pomůcky pískovnička. Ta, kterou vyvinula Marielle Steitz, je sice dřevěný rám se sklem, a má tudíž tu výhodu, že pod ní lze podkládat různé obrázky, duhové nebo třpytivé papíry apod., ale zase ji nenajdeme v každé domácnosti.


Hry pro plech s krupicí:

1)      Experimentování 

Děti samy tvoří cestičky a různé stopy pomocí dřívek, hrabání. Podporuje kreativitu, uvolnění. Důležitý je proces samotný  fakt, že vytvořené cestičky (resp. obrázky) nejsou definitivní.




2)      Poznávání obrázků

Děti mají před sebou sadu jednoduchých obrázků. Průvodce pomalu kreslí některý z nich a děti poznávají, který to je. Pak se mohu děti střídat v kreslení a ostatní poznávají. Podobně lze s písmeny nebo čísly.





3)      Kreslení podle obrázků, písmen či čísel

Děti mají před sebou vzor a snaží se jej nakreslit. Uvolnění ruky, vnímání tvarů, obrázků, písmen…








4)      Dokreslování symetrických tvarů. Průvodce nakreslí 1 polovinu, dítě dokreslí druhou.

5)      Procvičování čar (grafomotoriky) pomocí vymyšlených příběhů (např. Trpaslík vykládá do řady nalezené diamanty. Obr mu je chce ukrást, ale dobrá víla přinese trpaslíkovi hůlku. Když nad nimi nakreslí oblouk (nebo jiný tvar), tak je před obrem schová.

6)      Volné kreslení.




Inspirace z knihy Montessori konkrétně – Jazyk, Claus-Dieter Kaul a Christiane M. Wagnerová



Karolina z HRAběcí

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omalovánkový herbář jarních bylin

Jindřiška a padák aneb Jak na RANNÍ KRUH se školkovými dětmi?

Písmenkový příběh na J