HRAktivity s dětmi v lese – moje území










Věk: od 2 let (některé děti i dříve)
Kde: venku (nejlépe v lese, ve členitějším terénu)
Pomůcky: provázky dlouhé 1m
Cíl: Rozvoj estetického vnímání – seznamování s tvary, pojmy plocha a linie – vyplňování plochy, linie, jako hranice území, případně cit pro symetrické objekty. Rozvoj pozorovacích schopností, orientace v prostoru. Rozvoj tvořivosti při volné hře, kterou vytváření svých specifických území přirozeně rozehrává.
Charakteristika aktivity
Jedná se dlouhodobou aktivitu vhodnou pro lesní školky nebo rodiny, které navštěvují nějaké konkrétní místo opakovaně.





Popis aktivity
V první fázi najdeme dostatečně členité místo v lese, ideálně s rozmanitými zákoutími s jinou vegetací i přírodninami tak, aby pro děti bylo místo rozpoznatelné, přehledné a měly dostatek „materiálu“ k tvoření.
Svoláme děti k sobě a rozdáme jim provázky o délce 1m. Mají za úkol si provázkem ohraničit svá území a vyplnit jej „přírodninami“, které se jim líbí. Mohou si představovat, že to jsou jejich domečky (bytečky) a podle toho si je zařizovat. V případě tendence dávat předměty jen doprostřed doplňujeme zadání, aby vytvářely území, která budou poznat, až odejmeme hraniční provázek.






Naše děti spontánně vytvářely dvoj až trojdomy i domy jiných tvarů, něž těch, co se blíží kruhu. Po tom rozehrávaly své malé volné rodinné hry o tom, co kde je, kdo kde bydlí a kdo ke komu přijde na návštěvu, jsme si společně prohlédli všechna území a popovídali si o nich. Někdo se inspiroval u sousedů a hned běžel k sobě doplnit nějaké další „vybavení“.





Nakonec opatrně odebraly provázky a nechaly svá území jejich osudu.
V druhé fázi (v našem případě za 2 dny) jsme se vrátili na stejné místo v lese (resp. pomalu jsme se k němu blížili) a děti dostaly za úkol rozhlédnout se po okolí, zda objeví svá území z předešlé návštěvy. Musely si vzpomenout, co bylo dominantou jejich území, kdo byl jejich soused, a pak také pozorovat, zda náhodou nějaká zvěř neprošla přes jejich domácnost a nerozbila třeba spižírnu. Když všechny děti našly svá místečka, dostaly znovu metrové provázky, dostavovaly další pokoje, garáže, skleníky… a vyprávěly si své příběhy.






Na místo jsme chodili opakovaně, vždy jsme nejdřív hledali svá území a pak je dostavovali a hráli si s nimi.





Karolina z HRAběcí

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omalovánkový herbář jarních bylin

Jindřiška a padák aneb Jak na RANNÍ KRUH se školkovými dětmi?

Písmenkový příběh na J