Hejného matematika - základní principy
Na stránkách www.h-mat.cz je popsána teorie k této metodě, nabídka kurzů, zároveň jsou internetu dostupné i inspirativní rozhovory s panem prof. M. Hejným. Ze své zkušenosti mohu velmi doporučit metodické příručky pro učitele, které jsou vytvořeny k řadě učebnic od nakladatelství Fraus, vše je tam velmi hezky popsáno a doplněno aktivitami.
Tady uvádím jen velmi stručně 12 základních principů Hejného matematiky.
Principy Hejného matematiky
Upraveno dle: https://www.h-mat.cz/principy
1. Budování schémat – tj. představ v hlavě, které umožňují počítat, rozumět matematickým pojmům a principům.
2. Práce v prostředích – tj. známé situace, ve kterých se postupně objevují složitější úlohy, umožňují dětem experimentovat.
3. Prolínání témat – tj. používání „komplexnějších“ úloh, aktivit, tak aby se dovednosti a znalosti udržovaly neustále „živé“.
4. Rozvoj osobnosti – podpora samostatného uvažování dětí, proto učitel ve výuce nepředává hotové poznatky, ale učí děti především argumentovat, diskutovat a vyhodnocovat.
5. Skutečná motivace – Když „nevím“ a „chci vědět“ - úlohy postaveny tak, aby jejich řešení děti bavilo, radost z vlastního úspěch.
6. Reálné zkušenosti – využíváme vlastní zkušenost dítěte.
7. Radost z matematiky – ta nejúčinnější motivace přichází z dětského pocitu úspěchu, z jeho upřímné radosti, jak dobře vyřešilo přiměřeně náročný úkol.
8. Vlastní poznatek - má větší váhu než ten převzatý.
9. Role učitele – průvodce a moderátor diskusí.
10. Práce s chybou – využíváme ji jako prostředek k učení. Podporujeme děti, aby si chyby našly samy, a učíme je vysvětlovat, proč chybu udělaly.
11. Přiměřené
výzvy – úlohy všech obtížností, gradované úlohy.
12. Podpora spolupráce – děti pracují ve skupinkách, po dvojicích nebo i samostatně, každý žák je tak schopen říci, jak k výsledku došel, a umí to vysvětlit i druhým, výsledek se rodí na základě spolupráce.
Komentáře
Okomentovat