HRAběcí Škola na zkoušku 1. díl (září)






Hrabáči z Hraběcí a pár dětí navíc si každý měsíc vyzkouší, jak bude vypadat den v naší komunitní škole. Zkouší si to děti, průvodci i naše prostory.
Celá Škola na zkoušku je spíš takovou ochutnávkou, nejde simulovat soustavná práce na konkrétních tématech, tím, že zveme i děti zvenčí, tak ani nepracujeme se sehranou skupinkou, a tak ne vše může fungovat přesně tak, jak si to plánujeme pro školu, ale i tak si myslím, že si lze udělat poměrně konkrétní představu. A aby byl dojem ještě přesnější, tak se budu snažit každou Školu na zkoušku doplnit textem, který prozradí i didaktické pozadí a záměr.


Program jsme začali Hrabáčím pokřikem (Pssst je to tajné, ale znění je: „Báči, báči Hrabáči, nejsou žádní chlupáči. Doma, v lese, v Hraběcí, zažívají sto věcí.“) a skřítek Aurel se pozdravil se všemi dětmi a řekl jim, co je bude dnes čekat.
Tím, že se děti dostávají do školního věku, tak pro ně začíná být čím dál víc důležitá vrstevnická skupina a potřebují cítit sounáležitost s touhle tlupou, proto mají Hrabáči tajný pokřik, který neříkáme před Hraboši, v tuhle chvíli je to taková prostoduchá říkačka od průvodkyně, ale časem, až budou lépe pracovat se slovy, si mohou vymyslet svůj vlastní, který je bude lépe vystihovat.
Aurel umožňuje i nesmělejším dětem se přivítat, později až budou otevřenější a zároveň i schopnější si více naslouchat, tak bude pozdravení s Aurelem propojené s komunitním kruhem, kde každé dítě může řešit, co ho trápí nebo sdílet nějaký zážitek.


Tématem první Školy na zkoušku jsou Rodiny z celého světa, čímž navazujeme na měsíční téma rodina, které máme pro září v komunitním klubu, proto pokračujeme s aktivitou, kdy se děti drží lana a pokud souhlasí s tím, co říkám, tak se drží lana, pokud ne, tak jej pouští. Ptám se například: „Kdo už někdy viděl černocha? Kdo zná někoho, kdo se narodil v jiné zemi? …
Tím, že se neptám dětí přímo a zároveň každý se skrze lano může vyjádřit, zapojuje se většina dětí (ti introvertnější se přidávají postupně nebo v případě Hrabáčů, máme ozkoušeno, že třeba další den), jsou aktivní a můžou vnímat i to, jak to mají ostatní děti, a tak se o sobě něco dozvídat. Často tahle aktivita i rozvíjí další rozhovory mezi dětmi, kdy si sdělují své zkušenosti. Pro mne je to evokační aktivita, kdy zjišťuju, co děti o daném tématu vědí a jak moc se jich týká.
Skrze mraky už na nás sem tam vykoukne slunce a tak následuje další venkovní aktivita, máme připravené DIY karty rodin, kde jsou vyobrazeny rodiny o různém počtu členů a zároveň i pocházející z jiných kulturních prostředí. Začínáme matematickou hrou. Natáhneme si lano, ukazuji dětem jednu z karet, ty si ji prohlíží a počítají, kolik je na ní lidí, pak je odstartuji a oni mají za úkol přeskočit tolikrát lano, kolik je na kartě osob. Další hra si klade za cíl rozvíjet jazykové dovednosti a prohloubit pojmy (máma, táta, babička, dědeček, dcera, syn, vnuk, vnučka). V prostoru rozestavená písmena M, T, B, D, S, V, nejprve je děti obtáhnou a zjistí, kde je jaké písmeno, pak ukazuju karty, říkáme si, kdo tam je a běžíme k těm správným písmenům.
Počítáme, poznáváme písmena, ale zároveň myslím na to, aby se vše dělo skrze fyzickou aktivitu, mimo přirozeného důsledku, že si děti nevytváří pohybové manko, tak já zároveň mohu lépe vnímat, kdo co umí, protože mi to demonstrují pohybem.
Poslední venkovní aktivitou je přetahovaná. Děti se rozdělí na dvě skupiny a losují si karty rodin, do souboje vždy nasadí tolik členů, kolik je na kartě, a tak se přetahují např. dvě děti se čtyřmi, tři se třemi atd.



Děti používají sílu, a tak opět dochází k vybití energie, navíc naživo vnímají porovnávání čísel. Méně i prožívají případnou prohru, protože souboje nebývají na počet členů vyrovnané.
Přecházíme dovnitř do prostor komunitního klubu, svačíme, abychom nepřerušovali další program. Pak se scházíme kolem šátku, na kterém máme rozložené všechny karty. Ptám se, jestli někdo pozná, odkud nějaká rodina pochází. Kdo má nápad, tomu podávám buben a on vybubnuje zemi nebo kontinent.
Opět sleduji, jak na tom děti jsou se znalostmi ze zeměpisu a zároveň trénujeme slabikování slov.


Vybírám jednu z karet „Babička ze Slovenska“ a vyprávím její příběh. Děti mají před sebou kartičku s emotikony, a pokud vnímají, že babička z příběhu cítí nějakou emoci, tak ji posouvají na daný emotikon.
Aktivita je pro děti těžší, zejména koordinace poslouchání příběhu, vnímání emocí a jejich dočasné zaznamenání na emotikonech. Vše se opět děje v prostoru, a tak mám přehled o tom, zda jsou děti zapojené, unavenější nebo potřebují připomenout, co je jejich úkolem. Vyprávění příběhu je naše oblíbená činnost, skrze tuto jednoduchou aktivitu, můžeme nejen děti přenést na jiná místa a do jiných dob, ale také nechat je prožívat zážitky, které jsou pro něj skrze příběh bezpečné a neútočné. A z každým dítětem může v danou chvíli rezonovat jiná část příběhu, proto se i na konci ptám, co pro ně bylo nejsmutnější, co nejveselejší atd.
Celá společná část má dětem ukázat různé pohledy na společné téma a zároveň třeba i postihnout oblast, na jejíž rozvoj jsou zrovna citlivý (senzitivní období pro danou oblast), případně i zažehnout zájem o jinou oblast.



Následuje blok samostatných činností, kde si děti mohou vybrat, s čím budou pracovat. Mohou rozvíjet své jazykové dovednosti skrze skládání písmenek do slov nebo vyprávění příběhu, dále matematické dovednosti počítáním členů rodiny, vnímání prostoru a logických souvislostí prostřednictvím hry na bázi sudoku nebo i zeměpisné znalosti vytvářením řad (karta rodiny – vlajka státu – silueta státu – kontinent).
Děti si většinou stíhají vyzkoušet jen jednu aktivitu. Při běžném týdnu by se dostaly k různým aktivitám během týdne, zároveň by byl prostor na to využít i ostatní (nejen) Montessori pomůcky, které máme v klubu k dispozici.



Nakonec se všechny děti přesouvají k vyrábění, vytvářejí koláže z fotek z časopisů do podoby rodinné fotografie.
Není vůbec nutné, aby všechny děti skončily u vyrábění, mohly zůstat u pomůcek nebo si řešit nějaký svůj projekt, což se opět hůře simuluje při jednodenní Škole na zkoušku.


Každý den bychom měli vyučování uzavřít tím, že si každý zaznamená, co ten den udělal tak, aby se děti lépe orientovaly v  tom, co se učí a přebíraly za vlastní učení svoji zodpovědnost. My jsme použili jednoduchou tabulku, kde si děti mohly jen vybarvit činnosti, kterými prošly. Stejně tak i ve škole budeme začínat s jednoduchým způsobem záznamu do týdenních plánů a později přejdeme k zapisování pár slovy či krátkými větami.
Budeme se těšit na říjnovou Školu na zkoušku, která bude takovou malou oslavou Dne stromů.



Karolina z HRAběcí
nafotila Štěpánka Dejmková

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omalovánkový herbář jarních bylin

Jindřiška a padák aneb Jak na RANNÍ KRUH se školkovými dětmi?

Písmenkový příběh na J