Aktivity z Hejného matematiky pro předškoláky a první třídu

V metodické příručce učenice Hejného matematiky od nakladatelství Fraus najdete mnoho nápadů na aktivity, jak doplnit výuku matematiky, tak aby nejen zábavná, ale i objevná. Vytvořila jsem seznam aktivit, které lze použít i ve školkách nebo na začátku první třídy.

1)   Aktivity na počítání, porovnávání souborů:

a.    Evidence, sběr dat – zapisování počtu čárkami, rozmístěné předměty v místnosti (v lese) – počítání a zapisování

b.    Počítání spojené s pohybem (zvukem) – tleskání

c.    Ukazování počtu na prstech – práce ve dvojicích

d.    Spojování souborů se stejným počtem prvků, porovnávání souborů

2)    Práce s obrázkem – složitější obrázek, který si děti prohlížejí a odpovídají na otázky, určování polohy, směru, velikosti, počtu, tvary, barvy, rozvoj paměti (práce se zakrytým obrázkem)

3)    Barevný rytmus – vybarvování, stavění z kostek, navlékání korálků, tak aby výsledný obázek, hrad, náramek měl určitý barevný rytmus.

4)    Krokování a jeho nácvik – nácvik kroku (krok přísun, vycházím jednou nohou, obě se zastaví u sebe) na písničky či říkadla (např. Já do lesa nepojedu, Měla babka čtyři jabka), krokovací formule: Udělej tři kroky, začni teď, ...
Nemáte-li krokovací pás, lze trénovat na dlaždicích, asfaltu, ..., kde vše potřebné namalujete s dětmi křídami.

5)   Aktivity na papíře:

a.    Bludiště – hledání nejkratších cest má i diagnostickou hodnota, vytváří se představa o vzdálenostech, další variantou je vytváření vlastních bludišť

b.    Vybarvování určitého počtu z jiného počtu – součtové trojice, tj. celkem máme např. 5 jablíček, 3 vybarvíme, 2 zůstanou nevybarvená - sučový vzorec: 3 + 2 = 5

6)   Stavění z kostek, tvarů, dřívek, špachtlí, stavebnic

a.    Stavění z kostek – přirozeně osvojování pojmů stěna, hrana, stavění věží, stavění podle plánů

b.    Skládání z geometrických tvarů – Každý přiloží tvar a povídáme si o tom, jako co to vypadá, kolik jsme použily jakých tvarů, případně jaké mají barvy

c.    Stavění z dřívek (špachtlí) – trojúhelníky, čtverce, obdélníky

d.    Porovnávání tyček o různé délce

7)    Hry dovnitř, ke stolu (ale lze hrát i venku, když jste na to zvyklí)

a.    Co zmizelo? – hra, rozložené tvary a jeden se schová

b.    Kolik je? – počítání předmětů, společná kontrola – děti mají své pytlíky s „žetony“ a ukazují stejný počet jako počítané předměty, případně hlásí číslo

c.    Tajemné číslo – postupné odkrývání čísel, cílem je uhádnout, které zbývá

d.    Nahmátni počet – hra, dítě má ruce za zády, dostane do nich určitý počet kuliček, má určit, kolik jich je

e.    Hra typu „Šel jsem do zoo a viděl jsem…“, ale s čísly – děti sedí v kruhu, každé řekne postupně jedno číslo, ten další musí zopakovat všechny čísla před sebou

f.     Větší bere – karetní hra, ideálně karty s čísly, lze použít hry od firmy Djeco nebo kvarteta

8)   Pohybové hry

a.    Matematická rozcvička – známé cviky doplněné o počet, př. Uděláme 4 dřepy, 3 tlesknutí …

b.    Bludiště v prostoru – bludiště vytvořené z lan

c.    Slepá cesta – navigování kamaráda, který má zavázané oči, procvičení pojmů vztahujícím se k orientaci v prostoru

d.    Hra na rybičky – obdoba Molekul, kdy se děti seskupují podle nahlášeného počtu, říkáme "Rybičky, rybičky hejbejte se ... Rybičky dvou.

9)   Osvojování psaní číslic

a.    Modelování číslic - modelovat můžeme z modelíny, vosku (barevné včelí vosky od Stockmar - taková Waldorfská libůstka), těsta, samotvrdnoucích hmot

b.   Psaní číslic do vzduchu - nejlépe zkoušet oběma rukama a snažit se je psát veliké

10) Dečky a origami – skládání papíru, vnímání dělení na poloviny, čtvrtiny, …, osová souměrnost podle os stran či úhlopříček

11) Autobus – prostředí autobus, který projíždí městem a má 3-4 zastávky se jmény, v konkrétních zastávkách nastupují (resp. vystupují) lidé, kolik lidí vystoupí na konečné stanici, manipulace s modelem autobusu a s figurkami.

 







Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omalovánkový herbář jarních bylin

Jindřiška a padák aneb Jak na RANNÍ KRUH se školkovými dětmi?

Písmenkový příběh na J