Aktivity z Hejného matematiky pro předškoláky a první třídu
1) Aktivity na počítání, porovnávání souborů:
a. Evidence, sběr dat – zapisování počtu čárkami, rozmístěné předměty v místnosti (v lese) – počítání a zapisování
b. Počítání spojené s pohybem (zvukem) – tleskání
c. Ukazování počtu na prstech – práce ve dvojicích
d. Spojování souborů se stejným počtem prvků, porovnávání souborů
2) Práce s obrázkem – složitější obrázek, který si děti prohlížejí a odpovídají na otázky, určování polohy, směru, velikosti, počtu, tvary, barvy, rozvoj paměti (práce se zakrytým obrázkem)
3) Barevný rytmus – vybarvování, stavění z kostek, navlékání korálků, tak aby výsledný obázek, hrad, náramek měl určitý barevný rytmus.
4)
Krokování a jeho nácvik – nácvik kroku (krok
přísun, vycházím jednou nohou, obě se zastaví u sebe) na písničky či říkadla
(např. Já do lesa nepojedu, Měla babka čtyři jabka), krokovací formule: Udělej
tři kroky, začni teď, ...
Nemáte-li krokovací pás, lze trénovat na dlaždicích, asfaltu, ..., kde vše potřebné namalujete s dětmi křídami.
5) Aktivity na papíře:
a. Bludiště – hledání nejkratších cest má i diagnostickou hodnota, vytváří se představa o vzdálenostech, další variantou je vytváření vlastních bludišť
b.
Vybarvování určitého počtu z jiného počtu –
součtové trojice, tj. celkem máme např. 5 jablíček, 3 vybarvíme, 2 zůstanou nevybarvená - sučový vzorec: 3 + 2 = 5
6) Stavění z kostek, tvarů, dřívek, špachtlí, stavebnic
a. Stavění z kostek – přirozeně osvojování pojmů stěna, hrana, stavění věží, stavění podle plánů
b. Skládání z geometrických tvarů – Každý přiloží tvar a povídáme si o tom, jako co to vypadá, kolik jsme použily jakých tvarů, případně jaké mají barvy
c. Stavění z dřívek (špachtlí) – trojúhelníky, čtverce, obdélníky
d. Porovnávání tyček o různé délce
7)
Hry dovnitř, ke stolu (ale lze hrát i venku, když jste na to zvyklí)
a. Co zmizelo? – hra, rozložené tvary a jeden se schová
b. Kolik je? – počítání předmětů, společná kontrola – děti mají své pytlíky s „žetony“ a ukazují stejný počet jako počítané předměty, případně hlásí číslo
c. Tajemné číslo – postupné odkrývání čísel, cílem je uhádnout, které zbývá
d. Nahmátni počet – hra, dítě má ruce za zády, dostane do nich určitý počet kuliček, má určit, kolik jich je
e. Hra typu „Šel jsem do zoo a viděl jsem…“, ale s čísly – děti sedí v kruhu, každé řekne postupně jedno číslo, ten další musí zopakovat všechny čísla před sebou
f. Větší bere – karetní hra, ideálně karty s čísly, lze použít hry od firmy Djeco nebo kvarteta
8) Pohybové hry
a. Matematická rozcvička – známé cviky doplněné o počet, př. Uděláme 4 dřepy, 3 tlesknutí …
b. Bludiště v prostoru – bludiště vytvořené z lan
c. Slepá cesta – navigování kamaráda, který má zavázané oči, procvičení pojmů vztahujícím se k orientaci v prostoru
d.
Hra na rybičky – obdoba Molekul, kdy se děti
seskupují podle nahlášeného počtu, říkáme "Rybičky, rybičky hejbejte se ... Rybičky dvou.
9) Osvojování psaní číslic
a. Modelování
číslic - modelovat můžeme z modelíny, vosku (barevné včelí vosky od Stockmar - taková Waldorfská libůstka), těsta, samotvrdnoucích hmot
b. Psaní
číslic do vzduchu - nejlépe zkoušet oběma rukama a snažit se je psát veliké
10) Dečky a origami – skládání papíru, vnímání dělení na poloviny, čtvrtiny, …, osová souměrnost podle os stran či úhlopříček
11) Autobus – prostředí autobus, který projíždí městem a má 3-4 zastávky se jmény, v konkrétních zastávkách nastupují (resp. vystupují) lidé, kolik lidí vystoupí na konečné stanici, manipulace s modelem autobusu a s figurkami.
Komentáře
Okomentovat