Nápady z Hrochovy dílny I. – ptáčci a panáčci
Na začátku tisíciletí ve školách
postupně mizely praktické předměty, jako byly dílny, obrázek tatínků a dědečků
kutících o víkendech se také stal vzácným, a tak spousta dětí přišla
o šanci pracovat rukama, zkoušet, co dovolí materiál, jakou sílu má, který
nástroj…
Práce rukama, která se možná
chvíli jevila jako „podřadnější“ (rozuměj, můžeš se u ní umazat), se dostává do
popředí, … waldorfské a lesní školy nadšeně prezentují, jak jejich děti
s Ikea škrabkami a kulatými Opinely vyřezávají (nejčastěji jakési
rituální nožíky, hole a oštěpy), na základní školách se poctivě sepisují
granty na polytechnickou výchovu, aby se mohly znovu vybavit osiřelé (či na IT
učebnu předělané) dílny.
Byla by ovšem škoda, kdyby se
dílny vrátily v té podobě, v jaké si je pamatují dnešní třicátníci
a čtyřicátníci, kdy vrcholem bylo vyrobit si brousítko na tužku či přívěšek
na klíče. Inspirací by mohly být waldorfské školy, kde děti vyrábějí židle,
lucerny, měděné misky a jiné praktické předměty. Anebo můžeme jen trochu popustit
fantazii a tvořit předměty, které lze rovnou využít pro volnou hru nebo
jako pomůcky. A tak si děti vyzkouší kouzlo, kdy nějaké hmotě vdechnou
život.
Máte-li po ruce akuvrtačku,
brusný papír, nůž, IKEA škrabku, ruční pilku, svěrák… a různé přírodní
materiály, korálky a jiné serepetičky, můžete vyzkoušet Hrochovy nápady na
výrobky, které lze dělat s dětmi. V případě menších dětí je ještě
potřeba si sehnat šikovného či alespoň odvážného pomocníka (babičku, maminku,
tatínka, dědu, staršího bráchu, sousedku …).
Ptáčci
Materiál: kousek větve o průměru cca 2 cm (ideálně uříznuté 14 dní dopředu), peří, korálky, voskové bločky (např. Stockmar), nebo barvy (akrylovky), hřebíčky
Nástroje: nůž (případně ruční pilka), brusný papír, škrabka,
akuvrtačka nebo nebozízek (ruční vrták), kladivo, případně svěrák, štětec,
nádoba na vodu
Postup: Z větve nožem či škrabkou odstraníme kůru. Uřízneme
kus o délce 15 až 25 cm. Orientujeme se podle délky per, která máme
k dispozici, tak aby výsledný ptáček byl vyvážený. Nožem začistíme konce a brusným papírem vyhladíme povrch.
Vzniklý dřevěný špalíček je tělem budoucího ptáčka a my jej můžeme
pomalovat a ozdobit korálky. Velmi dobře kryjí voskové bločky a zároveň mají tu výhodu, že není potřeba před další fází čekat na uschnutí. Oči můžeme vyrobit tak, že vezmeme hřebíček, navlíkneme na něj
korálek a opatrně jej přitlučeme. Vrtačkou nebo nebozízkem vytvoříme
otvory pro křídla a ocasní pera. Do děr kápneme lepidlo z tavné pistole a vložíme
peří. Teď už stačí jen počkat, než lepidlo zaschne a let ptáků může začít.
Poznámka ke dřevu: Vhodné jsou větve javoru, jeřábu, lísky. U čerstvě uřízlé větve lze velmi dobře oloupat kůru, ale dřevo pod ní je hodně mokré a tedy se špatně smirkuje a barví.
Poznámka ke dřevu: Vhodné jsou větve javoru, jeřábu, lísky. U čerstvě uřízlé větve lze velmi dobře oloupat kůru, ale dřevo pod ní je hodně mokré a tedy se špatně smirkuje a barví.
Panáčci
Materiál: kousek větve o průměru cca 3 cm, korálky, hřebíčky,
ozdobné čalounické hřebíky
Nástroje: nůž (případně ruční pilka), brusný papír, škrabka,
akuvrtačka nebo nebozízek (ruční vrták), kladivo, případně svěrák
Postup: Obdobným způsobem jako u ptáčků získáme dřevěný špalíček
o délce 10 až 15 cm. v místech, kde tušíme obličej, přiděláme pomocí
hřebíčků s korálky nebo čalounických hřebíků oči, nos, pusu, uši… či jinou
ozdobu.
Poznámka: My jsme panáčky používali při řešení příkladu z prostředí
autobus v Hejného matematice.
Komentáře
Okomentovat