Nejlepší pomůcky – děláme si je sami
Nadpis zní
dost samolibě, ale je to pravda. A stejně tak bych věřila i ostatním, kdyby to
o svých pomůckách a materiálech tvrdili také. Ty naše nejsou dokonalé, nejsou
nejkrásnější, nejrovnější, nejvydyzajnovanější… ani jiné NEJ a i tak jsou
nejlepší.
Nejlepší pro
nás, protože jsme je vyrobili tak, aby nám vyhovovali. Proto můj článek bude zejména
o tom, proč je výhodné vyrábět si pomůcky sami.
První
odpovědí na to PROČ? je, protože jsme nároční uživatelé. Zajímá nás materiál, to
jak pomůcka vypadá a co je nejtěžší, to jestli jde použít tak, aby se přesně
hodila do programu. Doplnila jej, aby téma bylo názornější a aktivity
zábavnější. Potřebujeme tedy pomůcky přesně na míru.
A co je pro nás při jejich výrobě
důležité?
Materiál
Ve svém
přístupu k materiálům nás oslovuje Waldorfská pedagogika, která dává
přednost těm přírodním. Nejenom že jsou příjemné na dotek, často voňavé, tak
mají i výhodu, že velikosti odpovídá hmotnost. Nestává se tedy, že by si dítě
hrálo s příliš velkou hračkou, kterou neovládá, protože velká je zároveň i
těžká, a tak ji jednoduše děti neuzvednou na rozdíl od těch plastových. (Jsou
ovšem i výjimky – jednu máme doma – ve dvou letech náš synek uvezl kárku plně naloženou
dřevem).
Estetika
Pohled na
to, zda je nějaká věc krásná, je čistě subjektivní. Pro mě to mimo jiné
znamená, že je vidět, že na ten předmět při výrobě sáhla lidská ruku. Ta vložená
energie jakoby tam zůstala a je cítit pokaždé, když pomůcku nebo hračku použiju.
Podobně i kresba rukou na mě působí živěji než počítačová ilustrace.
Smysl a atraktivita pro děti
Pomůcka může buď
sedět na poličce a čekat až někoho zaujme a začne si s ní hrát, anebo
se může stát součástí připraveného programu. V ideálním případě tak lze dětem
ukázat různé možnosti, jak s pomůckou pracovat a zároveň jim dát i prostor vymyslet
svůj vlastní způsob.
Když připravuju
program na celý den, chci, aby jednotlivé aktivity do sebe zapadali jako kousky
skládačky a dohromady dávaly větší smysl. Podobně děti, které strávili
v Hraběcí delší čas, měly možnost opakovaně se potkávat s různými
pohledy na jedno téma nebo s více přístupy, jak se naučit nějakou
dovednost. Pokud se aktivita zrovna trefí do senzitivního období pro danou věc,
tak si dítě vezme pomůcku i ve chvílích volného hraní a rozvíjí možnosti, co
sní lze dělat. Tahle skládaly děti i vlastní skládačku dovedností a znalostí.
Když se
vrátím k té potřebě, aby aktivity dohromady dávaly smysl, informace
(verbální i obrazové) byly přesné, vše odpovídalo dané věkové kategorii (často
i momentálnímu rozpoložení) a zároveň to bylo pro děti atraktivní, tak se
hledání vhodných pomůcek dostává na úroveň neřešitelných hlavolamů. Když se to
sejde ještě s tím, že často program na další
den doděláváte v noci před tím, můžou se DIY pomůcky stát i z nouze
ctností. (A to jsem plánovací typ:).
Naše děti
vidí, že neustále něco vyrábíme, a tak jedno (8,5 let) chce v dospělosti
vyrábět hračky, druhé (5,5 let) stavět náklaďáky, třetí (2,5 let) všude chodí
s dřevěnou motorovou pilou a téměř každý předmět je schopno použít jako
kladívko či sekyrku. Čtvrté si zatím spokojeně spí v šátku, ale místnosti
zamořené věcmi k vyrábění a kupy rozdělaných projekt ho budou obklopovat
také. Zatím tedy 3 ze 4 dětí potvrzují, že nejlépe se učí nápodobou a vzorem.
Přidanou hodnotou toho, že si vyrábíte pomůcky sami, je rozvíjení tvořivosti u
vašich vlastních dětí.
Fotky od Honzy Minaříka
Komentáře
Okomentovat