Čas v bezčasí


Článek vznikal v období koronavirových nařízení, zavřených škol, kroužků…

Možná jste se teď, podobně jako my, dostali do jakéhosi bezčasí, kdy je jedno, zda je neděle nebo středa. Činnosti se nejvíce řídí podle počasí, momentální nálady nebo kapacity hluku, nepořádku a emocí, které je schopné pojmout náš dům (…to se pak musí ihned ven, i kdyby padaly třeba kroupy).

Často se stane, že přemýšlím, který je den v týdnu, občas si musím odříkat, které měsíce už uběhly od začátku nařízení o omezeném pohybu, a datum bych bez telefonu nedala dohromady téměř nikdy. Možná si tak trošku omylem zkoušíme, jak vnímají čas děti a jak se v něm orientují. Poznáváme, že ratolesti bohémských matek, které řeší program (i všechno ostatní) spontánně, to mají poněkud obtížnější… Někdy i v rámci dne, protože ani oběd se nestane záchytným bodem…A úkol od paní učitelky nakreslit hodiny s vyznačenými denními činnostmi je jednoduše neproveditelný… Do toho možná i část rodičů, kteří milují plánování, zjistí, že jsou vlastně skrytí bohémové… (pokud bohém rovná se eufemismus pro „nejsem schopna dodržet jakýkoli plán“).

Jednoduchá pomůcka na měsíce - waldorfští skřítci s barevnými čepičkami
A tak mě napadá, že naše často urputná snaha učit děti dny v týdnu, měsíce, hodiny… je možná v jejich světě naprosto nesmyslná… Teprve ve chvíli, kdy jim do života přijde rytmus a dny se propojí s něčím speciálním, tak začne být důvod, nějak si je zapamatovat… A tak můj syn uměl nejdřív středu a čtvrtek, protože byly kroužky… srpen, protože má narozeniny, a prosinec, neb jsou Vánoce… ostatní dny a měsíce ho dlouho nezajímaly. 

I přesto mám pár nápadů, jak pomoci dětem orientovat se v čase. Začneme měsíci a necháme se inspirovat Waldorfem.
Řekla bych, že dlouhodobě nejpopulárnější „didaktickou“ písničkou na tohle téma jsou Měsíce od Hradišťanu.K poslechu například zde: https://www.youtube.com/watch?v=d5ZGr2GpUaQ


My jsme si v klubu ještě nakreslili obrázky k jednotlivým měsícům a trénovali píseň tak, že jsme si obrázky skládali za sebou ve správném pořadí nebo jsme koukali na obrázky jako do zpěvníku.
Když jsme se písničku trochu naučili, vzali jsme si ke zpívání pomůcku – skřítky s barevnými čepičkami nebo vkládačku na barevné plstěné koule – při každém odzpívaném měsíci jsme doplnili dalšího skřítka resp. kouli.

Vkládačka na barevné koule podle měsíců (tmavě modrá je leden)
 Starší děti si mohou měsíce napsat a skládat, jak jdou za sebou.


Jen co jsme písničku uměli ještě trochu lépe, hráli jsme hru, kdy, když se zazpívá měsíc, ve kterém máte narozeniny, vyskočíte, nebo když přijde ten, co právě trvá, tak si všichni dřepnou… a šlo by vymyslet další varianty, jak děti znázorní jiné „důležité“ měsíce.

K Waldorfskému vzdělávání neodmyslitelně patří i vyprávění příbříběhů, a tak si v rámci "učení" měsíců nezapomeňte vyprávět pohádku O dvanácti měsíčkách. Text můžete nalézt například
zde: https://www.pohadkozem.cz/o-dvanacti-mesickach/
Jednoduché obrázky k Měsícům si můžete u nás stáhnout a vytisknout. Pomůcku vyrobit podle našich fotek nebo koupit u Nilského koně. (https://www.fler.cz/zbozi/mesicni-vkladani-11461393)
A nakonec už jen přání, ať se Vám v každém bezčasí podaří najít nějaký pěkně barevný rytmus



Karolina

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omalovánkový herbář jarních bylin

Jindřiška a padák aneb Jak na RANNÍ KRUH se školkovými dětmi?

Písmenkový příběh na J