Pytlík s čísly - matika v nesourodé skupině

 Naši kluci (6 a 9 let) jsou od září domácí školáci. Máme se dobře, nasloucháme vnitřní motivaci,  momentálním zájmům i aktuální náladě... mluvíme s klukama o tom, co pro nás domoškoláctví znamená a jaké jsou naše "povinnosti" z kmenových škol... Starší dítko do školy chodilo a absolvovalo i jarní karanténní distanční výuku, a tak se u nás otázka "Co se budeme dneska učit?", zabydlela. V podstatě znamená spíš: "Co budeme dneska dělat?" 

Padají u nás dokonce hlášky:"Já za to nemůžu, že se chci učit?" (=venku prší a nehce se mi ven, ...pro dřevo, .... , ale i já se teď fakt chci učit:))

A když se chceme učit matiku, tak přemýšlíme nad tím, jak to dělat společně, i když jeden malý matematik je v první a druhý ve třetí třídě. 

U nás doma je IN, když příklady vznikají náhodně, přímo v procesu, a tak sdílíme jednu "naši hodinu matiky".

Aktivita je vhodná i na ven. 


Potřeby: Pytlík s kamínky od 1 do 10, pytlík s 24 kaštany, tužka, papír a podložka (příp. tabulka s křídou (fixem), případně prázdné kamínky a permanentní fix na zapisování výsledků.

Malý matematici (MM):

MM1: 1. třída (dovednosti – vyjmenovává čísla po řadě do 29, občas mu název nějakého čísla vypadne, sčítá do 10), cílem je procvičit počítání předmětů, zápis číslic, sčítání, důležitá je manipulace s kaštany – osahání si čísel

MM2: 3. třída (dovednosti – sčítá, odčítá do 100, malá násobilka, dělení), cílem je procvičit malou násobilku a sčítání dvojciferných čísel

Úkoly:

MM1: Vytáhne si z pytlíku s kamínky 2 kamínky, pojmenuje čísla a zapíše příklad na sčítání. Z pytlíku s kaštany vytáhne počet kaštanů z prvního kamínku a následně počet z druhého kamínku a přiřadí je k nim. Spočítá celkový počet kaštanů a zapíše výsledek. 


 

Podle toho, jak šel MM1 příklad spočítat, buď pokračujeme stejným postupem, nebo zvyšujeme úroveň tak, že výsledek zapisujeme na kamínek a vytahujeme další kamínek s číslem, který přičítáme.

MM2: Vytáhne si z pytlíku 2 kamínky s čísly, násobí je mezi sebou a zapisuje výsledek. Pokračuje dál a vytahuje další dva kamínky, opět násobí a zapisuje výsledek. Oba výsledky spolu sečte.


 Podle toho, jak šel MM2 příklad spočítat, buď pokračujeme stejným postupem, nebo zvyšujeme úroveň tak, že k výsledku přičítáme číslo, které dostaneme dalším násobením vytažených kamínků.

Možnosti zápisu:

Příklady můžeme zapisovat klasicky (1+2=3)

Nebo v podobě hada.

Nebo pokud chceme, aby dítě počítalo dále a dostalo se k těžším příkladům, tak do hroznu či pyramidy, jak znají nejen uživatelé Hejného matematiky.

 


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omalovánkový herbář jarních bylin

Jindřiška a padák aneb Jak na RANNÍ KRUH se školkovými dětmi?

Písmenkový příběh na J