Matematika v lese - počítáme s kaštany

Malý matematici (MM): předškoláci, případně první třída 

Pomůcky: pytlík s deseti kaštany pro každého 

Cíl: procvičit počítání do deseti, příprava na sčítání (i odčítání), propojení počítání na prstech s jinou pomůckou (kaštany, počítadlo), součové vzorce s výsledkem 10


Nejprve matematická rozcvička (potřebujeme se zahřát, zkoncentrovat, vybít trochu energie, která by nás rušila při klidnější části, která bude následovat): Říkáme cviky a k nim počet, kolikrát to mají udělat… 3 dřepy, 2 výskoky, 5x zakroužit levou rukou, 7x zakroužit pravou rukou, 4 skoky na pravé noze, 1 skok na levé noze, 10 x zatnout pěsti a otevřít, …, nakonec dotkněte se 5 stromů a přiběhněte zpátky. 

 

Úkol pro MM:

1) Každý si vezměte jeden pytlík a spočítejte, kolik je v něm kaštanů. Kdo ví, tak se na mě podívá a dá mi signál – ruka na hlavě. Kontrola, případně úprava počtu kaštanů, tak aby opravdu všichni měli deset. Vrátíme je do pytlíku a já se ještě zeptám, zda mi mohou ještě ukázat na prstech, kolik mají kaštanů v pytlíku. 

2) Vyndejte z pytlíku 5 kaštanů. Kdo bude mít, tak mi dá signál. Kontrolujeme a ptám se dětí, zda mi mohou na prstech ukázat, kolik vyndali kaštanů. 


 

3) Další otázka: Děti, zkuste, aniž byste se podívali do pytlíku přijít na to, kolik kaštanů zůstalo v pytlíku. Kdo ví, dává mi signál, obcházím děti, poslouchám odpovědi, nehodnotím. Pak je vyzvu, aby si počet kaštanů v pytlíku překontrolovaly a ukázaly mi výsledek na rukou. Společně si říkáme výsledek 5. 

4) Ještě si celý „příklad“ ukážeme na prstech. Kolik kaštanů jsme měli v pytlíku, kolik jsme z něj vyndali, kolik jich tam zůstalo. 

5) Pokračujeme s další úlohou, děti vytahují 6 kaštanů… a pokračujeme stejně jako s prvním příkladem. Poznámka: Při prvním použití je aktivita zdlouhavější, ale vyplatí se jí věnovat čas. Manipulace s kaštany a pytlíky pěkně dokresluje celý proces počítání…, jak se proces zvnitřňuje, tak se i zrychluje. 

 

V případě, že máte ve skupince někoho, kdo počítá lépe a zároveň umí zapsat číslice. Připravte mu pytlík s větším počtem kaštanů a vyzvěte ho, ať příklady zapisuje.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omalovánkový herbář jarních bylin

Jindřiška a padák aneb Jak na RANNÍ KRUH se školkovými dětmi?

Písmenkový příběh na J