Grafomotorické hraní

Přistihla jsem se, že opravdu nemám ráda grafomotorické pracovní listy.

U nás doma se pořád něco vyrábí, tvoří, často píšu rukou, mám ráda všechny ty staromilské papírové serepetičky, které nejdou kliknutím sdílet, můžou se rozmazat, polít, vyblednout…, a tak si cením svých vycvičených rukou…, při kreslení a malování, mám naopak pocit, že by si zasloužili ještě pravidelnější trénink…, a tak vím, že ta grafomotorika má svůj význam.

Otázka zní, jak ji dělat, aby to nebyla otrava. Nácvik čehokoli, co v tu chvíli nedává smysl je náročné i pro dospělé, natož pro děti.

Náš free-lax-no-stress domoškolák, kterého k ničemu co nechce nedotlačíš:)

Vidím cestu v činnostech, které jsou samy o sobě zábavné, nebo může vzniknout něco, co nám přijde zajímavé pěkné, využitelné. Teď v tuhle chvíli, nikoli za pár let.

Informací o tom, jak co nejlépe rozvíjet grafomotoriku, lze nalézt spoustu. Přijde mi důležité najít jednoduché způsoby, jak ji přirozeně nacházet v relativně běžných činnostech. Proto nebudu popisovat všechny podrobnosti a shrnu jen několik bodů, na které si dávám pozor.  

1) Je potřeba rozvíjet motoriku komplexně, nikoli jen jemnou motoriku a grafomotoriku. Je super, když mají děti možnost se pohybovat ve členitém terénu v lese a hrají běžné dětské hry, při kterých se běhá, hází míčky (šiškami), skáče (jen tak i přes švihadlo) atd.

2) Ideální pro uvolnění paže jsou velké formáty, nejlépe ve svislé poloze. Lze nalepit papír na stěnu nebo využít venkovní tabule na dětských hřištích.

3) Pro správný úchop je lepší začínat vhodnými kreslícími (resp. psacími) nástroji. Pro mě je přirozené využívat osvědčený waldorfský materiál – voskové bločky, silné voskovky. Potom přecházíme na silné trojhranné pastelky. Je dobré volit pomůcky, u kterých je vidět síla přítlaku a dítě se učí ji redukovat. Dobře poslouží i štětce a později pero ptačí či plnicí.


Grafomotorické hry

Zloděj a policajt – hra pro 2 hráče

Nejoblíbenější hra mých kluků:), kterou nejčastěji hrajeme na venkovních tabulích. Jeden hráč je zloděj, bere si do ruky křídu a začíná kreslit čáru, kudy utíká. Po pěti až deseti vteřinách se přidává další hráč policajt, bere si křídu jiné barvy, startuje tam, kde začal zloděj. Policajt má za úkol obtahovat co nejpřesněji čáru zloděje a snažit se ho dohonit. Pokud výrazně vyjede z cesty, musí se vrátit na místo, kde ztratil stopu.




Auta a garáže – vzájemné kreslení si bludišť

Téma lze vybrat podle toho, co mají vaše děti rádi. U nás vedou auta a garáže.

Jedno z dětí nakreslí na tabuli, velký papír 3 auta a na opačnou stranu 3 garáže. Auta a garáže propojí klikatou čárou, tak aby na první pohled nebylo zřejmé, které auto kam patří. Další sourozenci si berou různobarevné křídy, obtahují nakreslené cesty a přiřazují správné garáže. 

Ne vždy se lze na výměně, kdo bude první kreslit a kdo hledat cesty domluvit, ale i volné kreslení cest má ten grafomotorický potenciál:)


Na cestě

Děti z lesních školek často chodí po prašných cestách na svá oblíbená a tajná místa. Rodiče mohou zažívat někdy až ubíjející pomalé tempo vycházek a výletů. Často je po ruce jen nejlepší nástroj na světě – akorát dlouhý klacek. i na cestě se dá hrát na policajty a zloděje obdobně jako na tabuli. Také se dají kreslit co nejdelší hadi, zakroužkovat všechny kameny nebo kamarády. Můžeme cestou tam kreslit čáry a cestou zpátky počítat, kolik jich tam zbylo. Určitě vás napadne i spousta jiných možností.


 

Čmáranice s příběhem

Některé děti se trošku bojí prázdné plochy, bílého papíru, a tak je potřeba je trošku povzbudit a namotivovat, aby měly chuť ji (ho) pořádně počmárat.

Ráda menším dětem vyprávím před tvořením pohádky a příběhy. Pro grafomotoriku se hodí o klubíčkách, hnízdech, ale pro hloubavé i živelné děti jsou přitažlivá tornáda a velký třesk.

Samotnou činností je většinou jen „krouživé“ čmárání. My pro zábavnější práci často používáme voskovky, které pak ještě domalujeme vodovými barvami. Naši kluci mají rádi ten efekt nepřilnavosti voskovkové kresby.

Tornádo z mafinů - některé děti se bojí pokrýt celý papír. Když dostanou za úkol smést tornádem všechny muffiny z papíru, tak to jde samo:)

Vzadu se tvoří výbuch, vepředu leží Velký třesk.

Výbuch po dokončení
Ptačí hnízda, jejichž základem byla čmáranice voskovkami přemalovaná vodovkami.


Waldorfské formy

Náš nejstarší syn chodil a stále je zapsaný do waldorfské třídy. Jeho nejoblíbenější předmět byly formy, a tak je nelze nezmínit. Formy jsou předmět ve waldorfských školách, který děti provází od první třídy. Kreslí barevné obrazce volnou rukou. Začínají přímkami a oblouky a postupně se dostávají ke složitějším až velmi komplikovaným obrazcům, které jsou často symetrické. Mimo rozvíjení grafomotoriky, kompozice, psacího písma, budují i prostorovou představivost a připravují děti na výuku geometrie. Mně se líbí ten přístup, že děti „hledají“ ten správný tvar… něco nakreslí a přemýšlí, kde je potřeba přidat a kde ubrat, aby byl obrazec vyvážený, symetrický… nakonec mohou vytáhnout jinou barvou „správné řešení“. Formy se z papíru a kreslení rukou do stávají i do prostoru a děti je mohou vyšlapávat do sněhu, procházet je nakreslené na zemi apod.

 


Odkazy na kreslení forem:

forma 1

forma 2

forma 3

videa se spoustou inspirace na kreslení forem


Video ke hře policajt a zloděj:




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omalovánkový herbář jarních bylin

Jindřiška a padák aneb Jak na RANNÍ KRUH se školkovými dětmi?

Písmenkový příběh na J