V neděli 31. 10. začíná můj online kurz "Vytvoř svůj zážitkový program pro děti".V září probíhala ve skupině Herní výzva a v říjnu výzva V lese emocí. Obě výzvy byly plné her a aktivit, ale zároveň i trochy teorie tak, aby byl zřejmý kontext, proč a jak programy vymýšlím.
Byl by velký paradox, kdybych v rámci kurzu zvolila pouze frontání metody, které Vám něco nalijí do hlavy. Mým cílem je probouzet vaší vlastní energii,tak abyste si zažili a osahali to, co budete pak používat s dětmi.
Úplně dobře nám online nepůjdou zahřívací pohybové aktivity, ale můžeme rozhýbat svůj mozek a pokusit se zostřit smysly a prohloubit všímavost.
Pokud jste učitel v aktivním stavu, tak ideálně jděte a zkoušejte to, na co si přijdete, v praxi.
Moje otázky a úkoly budou směřovat ke třem oblastem:
1) Reflektování individuálních a věkových specifik dětí,
2) Pochopení a aplikování konkrétního tématu, které se týká vymýšlení programu,
3) Práce se svými schopnostmi, rozvíjení pedagogického potenciálu.
Pro lepší představu vkládám tři konkrétní otázky/úkoly:
Otázka č. 1:
Představte si 2 konkrétní děti, se kterými pracujete a zamyslete se nad tím, jakému zvířeti se nejvíce podobají a proč?
Otázka č. 2:
Představte
si, že chcete v rámci programu předat nějakou složitější informaci
(např. koloběh vody). Rádi byste využili nějakou hru, ale máte pocit, že
je to na jeden zátah příliš složité. Můžete využít kumulativní aktivity
a nejprve začit tam, kde děti se svými znalostmi jsou. A teprve pak
přidat další level.
Jak zjistíte, co vědí?
Napadá Vás nějaká hra?
Kde jinde bychommohly na sebe informace nabalovat jako koul
Otázka č. 3:
Kolo života pro pedagogy (známá aktivita nejen ve vzdělávání)
Než začnete, zkuste se naladit na sebe a zařídit si alespoň 15 minut klidu.
Na
následujícím obrázku máme 8 „kategorií“, o kterých můžeme jako
pedagogové přemýšlet. Pokládat si můžeme 2 otázky: Jak na tom jsme v
dané kategorii? Jak bychom na tom chtěli být?
Na
kole máte stupnici od 0 do 10 (0 znamená vůbec, 10 perfektní). Nejprve
si vezměte jednu barvu pastelky a označte si body „Jak to máte teď“,
potom vyměňte barvu a označte „Jak byste to chtěli mít.“
Více
nalevo jsou kategorie, které jsou vnější a odpovídají pedagogickým
kompetencím, více na pravo jsou oblasti, které jsou dovnitř k Vašemu
vlastnímu nastavení.
Nakonec
spojte body se stejnou barvou a prohlédněte si, kde jste a kde byste
chtěli být. (Kategorie lze proměnit podle toho, co aktuálně považujete
za důležité.)
Poznámky ke kategoriím, jak se můžete ptát:
Znalosti
V
závislosti na tom, kde učíte (školka, 1. stupeň a 2. stupeň ZŠ,
kroužek… ), se rozhodněte, jestli spíš potřebujete všeobecný přehled,
anebo naopak odborné znalosti.
Aktivity a metody
Vnímáte, že znáte dostatek aktivit a metod a aktivně je používáte?
Pozorování a vnímání potřeb dětí
Daří se Vám vnímat, co děti potřebují? Pěstujete svoji všímavost?
Motivace
Daří se Vám děti vtahovat do programu? Přinášíte podněty, které rezonují s Vašimi dětmi?
Sebevědomí
Cítíte
se dobře a jistě při práci s dětmi? Rádi o své práci povídáte a vnímáte
její vysokou prestiž? Umíte se finančně ohodnotit? Nebojíte se dělat
chyby?
Komunikace a řešení konfliktů
Daří
se Vám komunikovat s dětmi, tak abyste si vzájemně porozuměli? Umíte
řešit konflikty? Umíte být mediátorem při řešení konfliktů?
Inspirace
Neustále Vás napadají nové a nové nápady, které nejsou jen variace toho, co už jste dělali a vidíte na internetu?
Improvizace
Daří se Vám pružně reagovat na změny, které přicházejí. Plynule upravujete program, tak aby odpovídal aktuální situaci?
Více informací o kurzu se dozvíte na webu.
Konkrétní ukázky a celou výzvu si můžete projít ve FB skupině.
Já si tak říkám, že bych vlastně taky potřeboval trochu podobný kurz. Přijde mi, že se moc nehýbám. Manželka je přitom hodně aktivní, ale mě prostě nedonutí. A navíc to začíná mít vliv i na dětí, kterým (alespoň v mé hlavě) se trochu odcizuji. Ale teď jsem koupil mojí paní dámské kalhoty replay, tak doufám, že mě to přiměje k tomu, že budu běhat s ní. :)
OdpovědětVymazat